Børn er nysgerrige! De undersøger sig selv og hinanden, leger doktorlege, og er seksuelle på deres egen måde. Til trods for dette, er det stadig et kontroversielt og tabubelagt emne.

 

Det kan vække blufærdighed, når vi opdager børn, som for eksempel onanerer på børnehavens legeplads, eller er i færd med at undersøge hinandens numser i puderummet.

 

For hvad er egentlig "normal" adfærd?

Hvad bør vække bekymring?

Hvordan forebygger vi seksuelle overgreb?

Og hvordan bør vi, helt konkret, tacle børns seksuelle lege?

 

Mit første masterspeciale på Aalborg universitet

"Doktorleg i børnehaven - Et litteraturstudie om infantil seksualitet"

omhandlede netop børns seksualitet, og den måde daginstitutioner håndterer børns seksuelle lege; blandt andet ved hjælp af seksualpolitikker - som desværre ofte har den modsatte effekt end ønsket.

 

 

I mit oplæg til det pædagogiske personale, vil jeg blandt andet gennemgå:

 

- Forskellen på børns og voksnes seksualitet

 

- Hvad man bør være særligt opmærksom på, når man udarbejder seksualpolitikker i daginstitionen

 

- Hvordan vi kan arbejde med grænsesætning

 

- Hvordan vi kan introducere børnene til temaet "køn, krop og børneseksualitet"

 

- Hvordan vi forebygger seksuelle overgreb

 

 

Derudover har jeg udarbejdet en informations-pjece til udlevering til forældre.